Zakończyłeś pracę dla swojego klienta. Wszystkie aspekty projektu zostały zrealizowane zgodnie z wymaganiami. Wysłałeś fakturę za swoje usługi. Jednak klient nie rozpoczął wypłaty wynagrodzenia za pracę. Dlaczego?
W tym wpisie omówimy 3 najczęstsze przyczyny powstawania luk pomiędzy zakończeniem prac a otrzymaniem wynagrodzenia. Czy kiedykolwiek należy opóźniać płatność? Prawdopodobnie nie, ale to się zdarza.
Oczekiwanie na pieniądze od klienta końcowego
Jedno z częstych opóźnień dotyczy procesu płatności pomiędzy klientem końcowym a firmą językową, która wynajęła Cię do pracy. Tak jak warunki płatności są ustalane pomiędzy freelancerem a outsourcerem, tak samo podobne warunki są negocjowane pomiędzy outsourcerem a jego klientem. Dlatego też może się zdarzyć, że pomiędzy zakończeniem projektu lub jego części, a wypłatą pełnej kwoty może pojawić się luka.
Czy to jest najlepsza praktyka? Nie, ale taka jest rzeczywistość stosunków pracy w branży językowej. Dla niektórych firm językowych, ilość gotówki dostępnej do zapłaty freelancerom może nie odpowiadać ilości zleconej pracy.
Kiedy firma językowa otrzymuje zapłatę od klienta końcowego, to jest to typowy moment, kiedy płatność jest przekazywana Tobie, freelancerowi.
Zapewnienie jakości
Czasami opóźnienie wiąże się z koniecznością sprawdzenia Twojej pracy. Jest to częste przy pierwszej pracy z nowym klientem. W zależności od firmy może to trwać przez cały czas trwania współpracy.
W niektórych firmach językowych, zapewnienie jakości jest wewnętrznym procesem sprawdzania Twojej pracy. To powoduje, że pomiędzy ukończeniem projektu przez freelancera a faktycznym ukończeniem projektu mija trochę czasu. Jeśli wystąpią problemy z jakością, może to oznaczać, że praca wróci do poprawek lub freelancerowi zostanie wypłacona niższa kwota.
Zapewnienie jakości może być również krokiem pomiędzy klientem końcowym a firmą językową. Jeśli klient końcowy nie uważa, że praca jest odpowiednia do jego potrzeb, może poprosić o korektę. Obawa o jakość i związane z nią problemy z płatnościami ze strony klienta końcowego, mogą również opóźnić płatność.
Czy są to najlepsze praktyki? Być może nie, ale może to być najlepszy sposób dla firmy językowej, aby zapewnić jakość pracy. Złe doświadczenia z jakością często prowadzą do krótkich relacji pomiędzy outsourcerem a freelancerem.
Jak to zawsze było robione
Czasami opóźnienie dotyczy starych procesów. Na całym świecie istnieją mechanizmy umożliwiające natychmiastową płatność, ale niektóre biura finansowe nie zmieniły się. Zazwyczaj istnieją dobre powody, aby utrzymać proces w niezmienionej formie, i mogą one utrzymać firmy działające sprawnie... ale opóźniają proces wypłaty.
Wszystkie płatności będą musiały przejść przez księgowość lub podobne biuro. Twoja praca może być zakończona, a faktura wysłana, ale Twój kontakt w firmie językowej musi następnie przeprowadzić proces, aby przekazać ją do tych, którzy dokonują płatności. Jakiekolwiek opóźnienie ze strony Twojego kontaktu lub czas przetwarzania przez pracowników działu płac może spowolnić Twoją płatność.
W niektórych przypadkach lista płac jest sporządzana co miesiąc. Tak jak w przypadku pracowników etatowych lub wewnętrznych, lista płac sporządzana jest co miesiąc w określonym dniu, tak samo może być w przypadku tłumaczy freelancerów. W tym przypadku, praca wykonana w sierpniu może być udostępniona w liście płac we wrześniu.
Comiesięczna lista płac to przykład, w którym pomógł wielu firmom zajmującym się tłumaczeniami ustnymi skrócić czas pomiędzy zakończeniem pracy a wypłatą wynagrodzenia.
Co miesiąc zbierana jest suma minut, ustalana jest wysokość wypłaty, a następnie wszystko jest wypłacane w określonym dniu. W takich przypadkach, lista płac jest obliczana w pierwszym tygodniu miesiąca, następnie jest audytowana i lista płac jest uruchamiana na końcu. Aby przyspieszyć ten proces, udostępnia wypłatę nieco wcześniej poprzez zaliczki dla tłumaczy, którzy tego zażądają.
Są to niektóre z wyzwań związanych z przyspieszeniem płatności. jest jednym z serwisów, który stara się przyspieszyć płatności - skrócić czas pomiędzy zakończeniem pracy a otrzymaniem zapłaty.
Jako freelancer masz wybór, z kim chcesz pracować. Warunki płatności mogą być powodem wyboru nowych klientów do pracy. Możesz pobierać więcej opłat w oparciu o te czynniki.