Mamy przyjemność powitać Karin Schimmelschulze, dyrektor zarządzającą German Advantage, jako naszego nowego gościa na blogu. W swoim pierwszym artykule Karin zastanawia się nad25. rocznicą zjednoczenia Niemiec i omawia znaczenie przezwyciężania różnic kulturowych.
Pamiętam dzień, w którym klient banku, dla którego pracowałam w Niemczech, wpadł do oddziału ze słowami "die Mauer fällt" (mur się wali). Położyłem narzędzia - ku wielkiemu przerażeniu mojego szefa - i poszedłem w poszukiwaniu najbliższego telewizora. Widok ludzi wspinających się na mur z obu stron, widok znikających barierek i ludzi burzących mur cegła po cegle był momentem przyprawiającym o gęsią skórkę.
Przyjaciele mojej rodziny twierdzili, że otwarcie granic i próba ponownego zjednoczenia były błędem. Byliśmy podekscytowani, widząc, jak dwa kraje znów stają się jednym.
W krótkim czasie pojawiły się problemy, które dotyczą każdej sytuacji, w której trzeba przezwyciężyć różnice kulturowe. Odmienna jednostka kulturowa istnieje nie tylko w obcym kraju. Może to być tak zwana subkultura preferująca określony rodzaj muzyki lub jakakolwiek inna grupa o podobnych poglądach. Kultura będzie jednych włączać, a innych początkowo wykluczać.
Zrozumienie innej kultury zaczyna się od otwartego umysłu. W Niemczech mieliśmy całkiem dobry punkt wyjścia, biorąc pod uwagę, że do 1961 roku, kiedy to Berlin został oficjalnie podzielony, byliśmy jednym krajem. Nastroje po podziale były w większości pozytywne, a jednak różnice kulturowe trzeba było pokonać wcześniej niż później, aby móc wspólnie iść naprzód.
Gdzie spotykamy się z tymi różnicami kulturowymi, które sprawiają, że udana komunikacja jest tak trudna? Kilka z nich przychodzi mi na myśl:
- Postrzeganie wydarzeń historycznych
- wpływ systemów politycznych na moralność i wartości
- struktura ekonomiczna oraz łańcuch podaży i popytu
Co się dzieje, gdy stykamy się z inną kulturą? Przynajmniej niektóre z naszych reakcji będą emocjonalne - potencjalnie irracjonalne - i będą prowadzić do "strefowania komfortu". Mamy tendencję do ochrony i obrony tego, co mamy i znamy.
Świadomość własnego tła kulturowego i krytyczne myślenie są ważne przy nawiązywaniu dobrych relacji. Jakie są cechy dobrej relacji? Czy może to być równowaga, równość, gotowość do kompromisu i głębokie przekonanie, że dzięki świadomości i zrozumieniu można stworzyć lepszą sytuację dla wszystkich zaangażowanych stron?
Infrastruktura byłej NRD musiała zostać zbudowana od nowa, gospodarka była kształtowana przez komunistyczny system równego podziału - przynajmniej w teorii, trzeba było stworzyć połączenia transportowe, a głód ludzi w zakresie konsumpcji handlowej był przytłaczający. Słowem była "potrzeba".
To, co dla jednego jest "potrzebą", dla innego może być postrzegane jako "zapotrzebowanie". W sytuacji biznesowej musimy sprzedać lub dostarczyć usługę i musimy stworzyć na nią popyt. Muszę zrozumieć, kim jesteś, skąd pochodzisz - niekoniecznie w sensie geograficznym, gdzie chcesz być i dlaczego chcesz tam być, zanim będę mógł zaspokoić Twoje potrzeby. Kluczem do tego jest świadomość kulturowa.
Drugim ważnym elementem w procesie budowania relacji roboczych jest mówienie tym samym językiem. Niektóre subkultury, np. muzyczne, wypracowały własne słownictwo, a ja jestem outsiderem.
Język może być określony w różnych obszarach: kraju, grupy wiekowej, płci - mężczyźni są z Marsa i tak dalej - oraz branży lub sektora usług. Umiejętność bezpośredniej komunikacji jest niezbędna dla stabilnych relacji praktycznie w każdej dziedzinie naszego życia, w tym w biznesie. Jest to również zastrzyk pewności siebie.
Na zakończenie tej podróży kulturowej: sollen wir Deutsch sprechen?
A tak przy okazji, nie byłoby mnie tutaj bez mojego angielskiego...
German Advantage In Business towarzyszy Ci w Twojej podróży eksportowej do Niemiec poprzez badanie rynku, dostosowanie strony internetowej, dwujęzyczne prezentacje, świadomość kulturową i szkolenie językowe w sekwencyjnym 5-stopniowym Biznes Planie. Zrób tyle kroków, ile potrzebujesz - German Advantage jest In Business dla Ciebie.